Email PasswordForgot It?
 


Quick Links
LISTEN NOW  |  MUSICNEWS  |  CHAT BOX  |  PLAYLIST  |  CONTACT


LISTEN LIVE



Advertenties


Adverteren? - sales@reflexfm.nl


 
Music News  
 
Interview Brian Bout over Dance Valley crises  




[© 2024 Reflex FM]

vorige  overzicht  volgende


21.07.2011

Brian Bout, één van de directeuren van Dance Valley organisator UDC, verklaart 2-voor-de-prijs-van-1 actie. “Van de 2.000 evenementen hebben er 1.900 het heel erg moeilijk.”

Verkeert de dancescene in zwaar weer en is het einde nabij voor de grote festivals?
Gezien de tegenvallende verkoopcijfers van een aantal grote evenementen – enkele uitzonderingen daargelaten – lijken onweerswolken zich samen te pakken. Recentelijk nog luidde het grote Engelse festival Glastonbury de noodklok, door te stellen dat de bezoekersaantallen van weleer definitief tot het verleden zullen horen.

Ook Dance Valley is onderhevig aan deze neerwaartse spiraal, maar kwam onlangs met een spraakmakende actie naar buiten. Twee maal toegang voor de prijs van één, oftewel € 34,50 per persoon i.p.v. € 69,-. Brian Bout, één van de directeuren van UDC, gaat in onderstaand interview dieper in op de beweegredenen achter deze actie, maar probeert ook een antwoord te vinden op de oorzaken van de opkomende dance recessie.

Is de Dance Valley actie ‘2 voor de prijs van 1’ een noodgreep, een slimme marketingtruc of gooi je het festival hiermee in de uitverkoop?
Nood is misschien een groot woord, maar als we niets hadden gedaan, hadden we straks misschien een half lege vallei gehad. Dan heb je niet het echte Dance Valley gevoel en daar doen we het niet voor. We willen de mensen een totaalgevoel bieden.

We hebben lang zitten wikken en wegen over de ticketprijs van dit jaar. Als we de verhoogde BTW en extra kosten direct hadden doorberekend aan de bezoeker waren we op € 75,- of misschien wel € 80,- uitgekomen. Dat hebben we naar beneden geschroefd tot € 69,-, maar het is nog steeds te hoog. Ik maak me druk om de extreme prijzen die gevraagd worden en de BTW verhoging. Dan moet je opstaan en zeggen: het is nu genoeg geweest, we gaan een actie doen. Iedereen komt momenteel met acties, maar een tientje korting als bij Loveland zet geen zoden aan de dijk. Wij pakken het rigoureus aan en maken daarmee een statement.

Wij hebben de prijzen gehalveerd en dat is heel veel. We hebben daar echt goed over na moeten nadenken. We gooien het festival beslist niet in de uitverkoop. Maar we hebben hierdoor straks wel een drukbezocht, mooi en gezellig Dance Valley, zoals mensen gewend zijn.

Het gevaar met deze actie is dat mensen volgend jaar hetzelfde verwachten.
We hebben gecommuniceerd dat deze actie eenmalig zou zijn en daar houden we ons dan ook aan. De toegangsprijs gaat volgend jaar naar beneden. Het zal geen € 35,- euro worden, maar er gaat wel flink wat af. Een kortingsactie als deze gaan we nooit meer doen.

In het verleden sprak je je negatief uit over een vergelijkbare actie met ID&T’s Innercity.
Destijds dacht ik er inderdaad zo over, maar toen waren de marktomstandigheden anders. De prijzen waren nog niet zo hoog en van een overkill aan evenementen was nog geen sprake. Innercity was een soort paniekactie om het feest maar vol te trekken, zonder echt goed over de toekomst na te denken. Het jaar daarop werd de programmering omgegooid en werd Innercity een andersoortig evenement. Het is niet vergelijkbaar.

De Dance Valley actie is een weloverwogen beslissing. Het is daarnaast een statement dat er nu wel degelijk iets aan de hand is, maar het is ook een tegemoetkoming naar de mensen toe. Ik voel me echt geen weldoener, die opeens sandalen en geitenwollensokken draagt. We zijn een commercieel bedrijf dat geld probeert te verdienen. Hoewel dat dit jaar niet gaat lukken, is er over de actie heel goed nagedacht.

Is er niet gewoon sprake van een overkill aan festivals en organisaties, met soms een half dozijn buitenfeestjes per weekend?
Er is gigantisch veel te doen in uitgaansland. Dit jaar is er zelfs sprake van een ware overkill. Er komen iedere maand evenementen bij en dat gaat natuurlijk een keer mis.

Ik geef ook eerlijk toe dat we niet de sterkste line-up hebben dit jaar. Het is een goede line-up, maar ik vind hem niet Dance Valley waardig. Ik zie Dance Valley nog steeds als de moeder van alle festivals. Ik was afgelopen weekend op Extrema Outdoor. Het is een prachtig festival, maar Dance Valley staat daar in principe boven qua productie, gevoel en locatie. Alleen kon de line-up van Dance Valley dit jaar beter. Daar gaan we ook aan werken voor de komende edities.

Dance Valley moet weer Dance Valley zijn, zoals het hoort te zijn. We willen de kwaliteit en opzet echter handhaven. We gaan niet de botte bijl hanteren.

Wat wordt de muntprijs op Dance Valley?
Het grootste pijnpunt voor de mensen is de toegangsprijs. Daar moeten we beginnen. Dat schiet op. Onze drankprijs is nu € 2,80 en dat blijft het. Als je tien munten koopt, ben je € 3,- meer kwijt. Met de toegangsprijs bieden we nu echt veel voordeel. Dat scheelt € 34,50 en dat is veel geld. Ik weet dat veel mensen over de muntprijs klagen, maar voor ons zijn de kosten ook gigantisch gestegen. Elke drie maanden krijgen we van drankenleveranciers een prijsstijging door. Vaak komt dat door accijnzen van de regering, maar ook de prijzen van de grondstoffen worden steeds duurder.

Als je het puur kosten-technisch bekijkt, moet die muntprijs verder omhoog. Je ziet ook dat dit om ons heen gebeurt. Bij een concert in een stadion betaal je tegenwoordig al gauw € 3,50 voor een biertje. Op veel plekken in de grote stad € 3,-. Wij zijn dus niet de duurste. Je moet ook nu geen nieuwe inkomstenbronnen gaan verzinnen. Je kunt nu niet ineens geld gaan vragen voor de toiletten, dus die blijven ook gewoon gratis.

Maar ook deze drankprijs hebben we weer te danken aan die geweldige overheid. Die blijven de accijnsprijzen ook gewoon verhogen. Ook weer op sigaretten. Wat denken die mensen? Dat ze maar kunnen blijven halen bij het gewone volk?

We willen € 2,80 voor de komende jaren als vaste prijs hanteren. Ik verwacht dat collega’s daar ook naar toe gaan. Dat is onvermijdelijk.


Wereldwijde malaise
De directeur van het Engelse Glastonbury Festival – een inspiratiebron voor Dance Valley – luidt de noodklok wat betreft de grote buitenevenementen. Waarom verkeren veel festivals momenteel in zwaar weer?
De lat ligt zeer hoog qua bezoekersaantallen bij dit soort festivals. De kosten zijn helemaal afgestemd op het aantal bezoekers. Als je naar zo’n groot festival bent toegegroeid, is het heel lastig om te verkleinen. Wij willen het liefst ook niet terug naar 10 areas op Dance Valley, omdat we een bepaalde standaard willen bieden

Megafestivals als Glastonbury krijgen een klap in hun gezicht als bijvoorbeeld de economie slechter gaat. Er is hier in Nederland dan ook echt wat aan de hand met bijvoorbeeld de in elkaar geklapte huizenmarkt. Mensen denken beter na waaraan ze hun geld aan uitgeven. Je denkt tegenwoordig wel drie keer na voordat je een nieuw bed koopt of naar een festival gaat. Mensen in heel Europa zitten momenteel erg op hun geld en dat is begrijpelijk. De grote festivals met 60.000 tot 100.000 bezoekers krijgen die klappen als eerste. Kleinere festivals zijn flexibeler.

Pinkpop hing enkele jaren geleden ook aan een zijden draadje, met slechts 14.000 verkochte kaarten in de voorverkoop. Dat is inmiddels rechtgetrokken door serieus aan de programmering te sleutelen. Nu staan de grootste namen er weer en dat was ook echt nodig. Maar ieder groot feest kan op dit moment onderuit gaan.

Dance Valley is niet het enige grote dancefestival in Nederland dat met een tegenvallende kaartverkoop te maken heeft.
Er zijn nogal wat dingen aan de hand. De economie gaat niet goed, er is een overkill aan evenementen en de BTW verhoging heeft de kaarten veel duurder gemaakt. De rek is gewoon uit. Mensen denken veel beter na waaraan ze hun geld gaan besteden. Als je de 2.000 evenementen van dit moment bekijkt, hebben er 1.900 het heel moeilijk.

Gebleken is nu dat de kaarten veel te duur zijn. Er moet nu iets gebeuren en een statement gemaakt worden. De dance industrie als geheel moet dit beetpakken en nagaan wat mensen een redelijke prijs vinden. Zoals het nu gaat, is het gekkenwerk. Er moet weer een balans komen. € 80,- voor een ticket gaat nergens meer over.

Ook binnen de dancescene zijn de gages voor optredens, door de geslonken platenverkoop, soms een paar maal over de kop gegaan.
In de jaren ‘90 stelden de DJ’s ook nog niet zoveel voor als nu. De artiesten zijn met ons mee gegroeid, maar de prijzen ook. Dance Valley 2001 kostte 100 gulden en nu is dat € 69,- euro. Een flinke stijging, hoewel die vergeleken met de concertenmarkt nog erg meevalt. Het is evengoed een fors bedrag als je het terugrekent naar het guldentijdperk. Dat de gages zo zijn gestegen zijn we zelf ook schuldig aan met alle collega’s. We hebben het altijd geslikt en allemaal betaald. En het plafond is nog niet bereikt, want die gages groeien nog steeds en dat gaat maar door. Mensen willen toch die wereldtoppers in de line-up terug zien. Ik hoop dat er ook een evenwicht komt wat betreft de artiestenvergoedingen.

Het argument dat mensen voor een concert wel bereid zijn dergelijke prijzen te betalen snijdt geen hout?
De concertmarkt is kapot door de hoge prijzen: € 120,- voor concert gaat natuurlijk helemaal nergens over. Die markt is dus gehalveerd als het niet meer is.

In de dancescene moeten we dat proberen te voorkomen. De organisatoren kunnen op deze voet wel doorgaan, maar kunnen beter overleg met elkaar voeren hoe verder te gaan. Vroeg of laat loopt iedere organisatie tegen deze problemen aan. Anders maken we stuk waar we 20 jaar aan gewerkt hebben.

Had de recessie in danceland geen belangrijk agendapunt moeten zijn voor de BVD, de belangenvereniging van organisatoren?
Dat initiatief is een beetje mislukt. Een moeizaam bestuur ook. UDC en ID&T zitten er bijvoorbeeld niet meer bij. Alle BVD participanten bleken met name hun eigen belangen te behartigen. Voor de BVD is het in ieder geval geen agendapunt.

Ik denk dat juist nu het moment is aangebroken dat er opener naar elkaar gewerkt moet worden. Wij zouden daar wel behoefte aan hebben, maar ik weet niet hoe de rest daar over denkt. Want er is namelijk wel wat aan de hand in Nederland met het overschot aan evenementen, economisch klimaat en prijzen die door het plafond gaan. Je kunt ook niets doen, maar dan breng je misschien een hele industrie om zeep.

Je bent tegenwoordig zo succesvol als je laatste evenement. Je hebt nergens garantie op. Ik heb ook geen idee hoe collega’s gaan reageren op dit interview. Ik heb er een aantal collega’s gesproken dit weekend tijdens Extrema, en de meesten konden ons besluit begrijpen. Ik weet echter niet hoe het zich gaat ontwikkelen tussen elkaar.

Welke kostenposten voor een festival zijn de bocht uit gegierd?
De terreinhuur is met een paar duizend procent gestegen. Kostte het terrein in Spaarnwoude in 1995 nog 5.000 gulden, nu loopt dat in de tonnen. En dan heb je gewoon een weiland, zonder paden of asfaltwegen. Vervolgens moet je voor een vermogen aan rijplaten neerleggen, en zo gaat dat maar door. Het publiek ziet dat niet op de festival-dag zelf. Als je een huis koopt, zie je ook allemaal niet wat er in de muren en plafonds zit. Maar daar zit wel een groot deel van je budget. Artiesten zijn natuurlijk extreem duur geworden, maar ook de beveiliging en ga zo maar door.

Ik wil hier echter niet zielig doen, want we hebben jarenlang heel goed geld verdiend aan Dance Valley. Dit jaar gaan we echter niets verdienen. Dat is een feit. En zijn er mensen op internet die beweren dat we het verlies wel goedmaken door hoge muntprijzen en parkeren. Natuurlijk dekt horeca een stuk van die extra kosten, maar lang niet alles.

Is dit een beslissing die ook consequenties heeft voor andere UDC evenementen zoals Beatloverz en Nightmare?
Dat zijn kleinere evenementen. Daar is 10.000 mensen de max. Maar met Beatloverz organiseren we voor het eerst in jaren weer een dance event in het Sportpaleis (de arena van Ahoy). Dan moet je ook echt 10.000 mensen hebben want anders ziet het er niet uit.

Maar het alles omvattende probleem is gewoon dat de entreeprijzen te hoog zijn geworden. Ik hoop dan ook dat ze dit in Den Haag ook lezen, zodat het BTW tarief kan worden teruggedraaid. We moeten uiteindelijk toch alles doorberekenen aan de bezoekers.

Dan is er nu ook nog het voorstel om de kosten van politie inzet te verhalen op organisatoren.
Dan houdt het op. Dan kunnen we geen evenementen meer doen. Als we die kosten er ook bovenop krijgen, dan kan je nergens meer een marge halen. Dan houdt het voor de industrie als geheel op.


Zakkenvuller
Dance Valley is nog steeds Dance Valley waardig dit jaar.
Het wordt een Dance Valley met alles erop en eraan, net als vorige jaren. We gaan op niks bezuinigen. Dit is ook geen actie om nog even snel wat geld te winnen.

Luister, ik heb goed verdiend en woon in een mooi huis. Maar op dit moment zit al mijn spaargeld en alles wat ik heb in Dance Valley. Dat geldt ook voor mijn kompaan. Alles wat we hebben, duwen we er in. Als ik de zakkenvuller zou zijn waar ik soms voor uitgemaakt wordt, dan had ik toch alles zo afgeslankt dat er toch nog een eurootje uit te trekken zou zijn.

Maar als je ergens met je hart en je ziel in zit, dan kan het ook niet anders. Jan Smeets heeft ook zijn eigen vermogen in Pinkpop gestoken toen het daarmee slecht ging. Als je niet bereid bent dat te doen, dan heeft het ook geen zin. Daarom maakt dat soort niet onderbouwde kritiek mij ook kwaad. Waar steek jij dan je geld in? Waar sta jij dan voor? Wat doe jij om de scene te verbeteren?

Dat zit je hoog.
Ja. Ik ben zelf wel wat milder geworden, dat gebeurt nou eenmaal wanneer je kinderen krijgt, maar ik heb wel wrok gekregen. Dat negatieve geneuzel, dat krop ik op en dat zit me hoog. Dat had ik vroeger niet, maar nu heb ik soms het idee dat je nooit meer iets goed kan doen.

Staat UDC te ver van de scene af?
Wij zijn nu eenmaal een organisatie die grote evenementen organiseert. Die keuze hebben we gemaakt. Ik denk niet dat wij te ver van het publiek af zijn te komen staan. Wij weten wat er speelt, maar de line-up dit jaar is niet goed genoeg. Daar had ik mij zelf ook harder voor moeten maken.

Carl Cox bijvoorbeeld. Zijn label Intec staat bij ons, maar zelf draait hij op A Day At The Park. Dat doet pijn. Dat had nooit mogen gebeuren. Hij is niet meer zo groot als vroeger, maar hij blijft een echte Techno reus. Ik zal er voor knokken dat hij terugkomt.

Het was lastig, qua planning. Wij hebben er niet voor geknokt. Ik kan daar anderen op aanspreken, maar ik had ook zelf het vliegtuig naar Australië kunnen pakken om hem zelf te overtuigen om voor Dance Valley te kiezen. Dat geldt voor meer artiesten. Niet alleen een de grote namen, maar ook de meer credible artiesten. Daar moeten we harder aan werken.

Er komt te veel verantwoordelijkheid op één booker. Die man is geen goochelaar, dus we hebben nu twee nieuwe bookers erbij. De rest doen we goed, maar dit is een punt waar we veel beter op moeten worden.

Een paar jaar terug ging Deadmau5 op het laatste moment niet door.
Dit jaar hadden we hem bijna, maar het liep stuk op het eisenpakket. Die had zoveel eisen dat we er vanaf zagen. Maar achteraf gezien hadden we dat misschien beter niet kunnen doen. Ik bedoel, als een Pukkelpop in België wel aan die eisen voldoet, dan moeten wij dat misschien maar ook doen.

Artiesten zijn nu eenmaal vaak veeleisende mensen. Ik snap dat ook wel, dat als je wereldberoemd bent, je je wat anders gaat gedragen. Maar daar moeten we helaas meer op in gaan.

Maar is dat niet inconsequent dat je toegangsprijzen omlaag wilt krijgen. Pinkpop betaald 1,3 miljoen euro voor Coldplay. Zo blijft het toch onbetaalbaar?
De mensen hebben daar behoefte aan. Ze geven duidelijk aan dat ze dat willen en dus moet je daar aan tegemoet komen. Zo houd je, je kwaliteit in stand. Kijk, als organisatoren kunnen we gezamenlijk wat doen aan de toegangsprijzen, maar artiestenprijzen wordt heel lastig.

Als ze hier niet die torenhoge gages kunnen krijgen, gaan ze naar het buitenland. Als het daar dan over vijf jaar klapt, dan zien ze het dan wel weer. Zo ver vooruit wordt er niet gedacht. Wereldwijd is dance booming. Het gaat nu pas beginnen.

Doet de naam ‘Plens Valley’ je pijn?
Tja, waarom wel ‘Plens Valley’ en geen ‘Plenstrema’. Ik ben daar zaterdag tot mijn onderbroek nat geregend. Verschrikkelijk, dat wens ik niemand toe. Maar op Dance Valley we hebben 14 edities mooi weer gehad, dus waar hebben we het over. Maar na twee jaar wordt het wel weer eens tijd voor mooi weer...

Maar ja, vorig jaar was het dan ‘Plens Valley’ maar de sfeer was er geen millimeter minder om. Qua reacties was het een van de betere edities. De kwaliteit en creativiteit was gewoon top, dat vond je op geen enkel ander festival. Maar sommige mensen die al jaren niet meer geweest zijn, pakken dat dan weer negatief op en weten niet goed waar ze het over hebben.

De week na Dance Valley staat er een tweede festival, Dutch Valley, met een heel ander soort muziek. Hoe is dit gekomen?
Dutch Valley is een heel nieuw festival met muziek van eigen bodem. Wij zijn daar maar een heel klein onderdeel van. Het is een samenwerking tussen RTL, Volendam Music, Lucassen Producties en UDC dus. Wij zijn een van de vier organisatoren en heeft niks met Dance Valley te maken. De productie wordt voor een gedeelte gedeeld, dus bepaalde materialen blijven staan. Dat is een slimmigheidje waarmee je je kosten een beetje kan spreiden. Maar de kosten die je ervoor terugkrijgt qua ombouw en aanpassingen zijn ook fors. Voor Dutch Valley heb je een hele orkestbak nodig, bij Dance Valley heb je één DJ. Dus of het veel voordelen op gaat leveren, zo’n combiproductie, moet nog blijken.

Ook voor dit soort festivals is er met Zand en Concert At Sea een heel drukke agenda, maar er was na Dance Valley een opening. Wij doen echter alleen de productie. Wij hebben ook geen verstand van die muziek, dus we doen ook niet de boekingen of de promotie. Dat is niet zakken vullen! Dat zeg ik maar voordat hier weer een forum over begint of zo.


De Toekomst van Dance Valley

Is Dance Valley te groot geworden?
Een kortingsactie als deze doen we volgend jaar niet meer, dus misschien moeten we op een maximale bezoekerscapaciteit van 40.000 i.p.v. 60.000 gaan zitten. Ik denk dat we volgend jaar daarom terug moeten gaan naar de basis en dat is een compacter en beter geprogrammeerd festival. Weer meer naar de intimiteit. Ik denk dat groei niet langer ons streven moet zijn. Met 40.000 man krijg je het oorspronkelijke gevoel uit de beginjaren ook weer terug. Toen we in 2003 van 90.000 naar 40.000 terug gingen, hoorde je de bezoekers niet klagen. Toen Dance Valley nog moeiteloos uitverkocht, waren er ook nog geen “miljoen” evenementen bijgekomen.

Ik bezoek regelmatig andere festivals, maar ben nog steeds van mening dat Dance Valley er boven uit steekt. Andere organisaties blijven het concept kopiëren maar ik denk nog altijd dat Dance Valley het mooiste is. Het is en blijft de moeder van alle dance festivals voor mijn gevoel. Ik vind het jammer dat UDC en Dance Valley altijd zo negatief worden aangepakt op internet. Er is een harde kern die gewoon iets tegen ons heeft en met verschillende profielen commentaar leveren. Als je doorklikt bij zo iemand blijken vaak geen foto’s te zijn, geen vrienden… Het zijn gewoon fake profielen. Die onterechte kritiek doet vaak echt pijn.

Ik kom op andere evenementen waar de stront uit de toiletten loopt of er hangt helemaal geen decoratie in de tenten. Het is bij ons echt niet slecht geregeld. Het is gemeen spel. Daarom wil ik in alle openheid dit interview doen. Wij zijn geen geldwolven. We zijn mensen met een hart voor dance en doen dit echt niet alleen maar om geld te verdienen. Tuurlijk willen we ook geld verdienen en dat hebben we in het verleden ook gedaan. We moeten ook geld verdienen met tig man personeel. Anders gaan we failliet.

Maar termen als een Bout feest raken me diep. Of onfatsoenlijk en niet onderbouwd commentaar. Deze actie is uit het hart, maar natuurlijk ook om het festival te redden. We doen deze actie ook naar de bezoeker toe en dat is nogal wat.

Maar jullie hebben ook wel eens je belofte niet gehouden door op het laatste moment toch te bezuinigen als de ticketverkoop tegen viel, bijvoorbeeld bij Ground Zero.
Nooit op Dance Valley. Bij Dance Valley hebben we nog nooit een euro bezuinigd. Daar sta ik echt voor. Ook bij Ground Zero hebben wij niet bezuinigd of daar dingen weggehaald.

Op andere evenementen als Nightmare hebben we wel eens bezuinigd, ja. Maar ik denk dat we bij de laatste Nightmare dat hebben omgedraaid. Daar stond gewoon een goed feest waar we ook in hadden geïnvesteerd. Maar we hebben wel eens bezuinigd, ja. Dat heeft iedereen gedaan wel eens gedaan. Maar nogmaals, op Dance Valley is nog nooit bezuinigd!

Alleen worden wij daar op Partyflock elke keer gelijk op aangesproken. Dat zie je niet bij andere organisaties. Wij zitten dan ook niet met 50 man op Partyflock om daar de boel te manipuleren.

Maar sowieso heb je op Partyflock van die azijnpissers die zeiken dat Dance Valley niet meer is wat het geweest is terwijl ze zelf al vier jaar niet meer gekomen zijn. Was het afgelopen jaar of het jaar daarvoor gekomen, dan had je het zelf gezien. Vorig jaar was er geen feest dat zo groot en creatief uitpakte als Dance Valley.

Je hebt het nu over de laatste twee jaar.
De periode daarvoor stond de productie er ook en was er ook niet op bezuinigd, maar de creativiteit was er toen niet. We waren te veel bezig met andere dingen. Die creativiteit hebben we twee jaar geleden weer echt teruggebracht en tot een speerpunt gemaakt.

UDC staat voor United Dance Company en ontstond uit een fusie tussen o.a. Amsterdance en TNT. Heeft die fusie kwaad bloed gezet?
Ik werkte vroeger bij ID&T en was mede-eigenaar van de evenemententak. Ik was niet tevreden met hoe het daar ging. Ik ging met kromme tenen naar mijn werk en dan moet je een knoop doorhakken. Dus besloot ik weg te gaan en met UDC verder te gaan. Daar heb ik geen vrienden mee gemaakt.

Maar ik heb dat zelf niet. Ik heb niets tegen collega’s. In dit interview roddel ik misschien een beetje, maar ik spreek niet slecht over anderen. En UDC praat nooit slecht over collega’s naar bezoekers, leveranciers of artiesten toe. En ID&T is gewoon een superbedrijf met goede evenementen als Sensation. Ik zal Mystery Land altijd blijven zien als mijn kindje, maar ze zorgen er bij ID&T goed voor. Al vind ik dus wel die toegangsprijs veel te hoog. Wat dat betreft neem ik geen blad voor mijn mond.

Eind jaren ’90 klapte de Hardcore scene in elkaar. Het leek erop dat organisaties elkaar bewust probeerden weg te concurreren. Gebeurt dit nu opnieuw met hele scene?
Het probleem toen was vooral dat Hardcore niet meer stoer was. Je had toen Gabber Piet, de Mosselman en al die onzin. Die maakte Hardcore belachelijk en dat werd een stroomversnelling. Maar ik geloof niet dat er toen organisaties anderen bewust kapot probeerden te maken.

Om een feest als Shadowlands aan te pakken is er wel eens een groot evenement daar recht tegenover gezet.
Dat is wel gebeurd, maar of dat nu nog gebeurd weet ik niet. Ik weet niet of collega’s zo ver gaan dat ze anderen bewust proberen kapot te maken. Ik kan in ieder geval eerlijk zeggen dat wij dat niet doen.

Ground Zero stond dit jaar recht tegenover Harmony of Hardcore.
Maar er is ook bijna geen vrije datum meer te vinden. Dance Valley zit weer recht tegenover Welcome To The Future, maar als ik een week later zou gaan, zitten we weer tegenover Loveland. Je kunt bijna nergens meer heen. Er zijn geen vrije datums. Als dat er wel zou zijn, zou ik best bereid zijn om met Dance Valley te schuiven.

Is Dance Valley sterk genoeg om dit te overleven?
Dance Valley overleeft altijd wel. Maar het moet dit jaar wel Dance Valley waardig zijn. Ook qua bezoekersaantallen, want daar richt je je productie op in. Je kunt nu niet meer de boel halveren qua podia. Het zou enorm pijn doen als de vallei straks maar half gevuld is. Dat kan niet. Daarom ook deze actie.

En volgend jaar? Dance Valley moet wel Dance Valley blijven. Je wilt niet te veel aan je concept gaan morrelen. Als je eenmaal bent gegroeid naar zo’n hoge status, dan is een stap terug ook heel moeilijk. Maar de line-up is echt een speerpunt voor volgend jaar.

Een tijd lang was de tendens in dance land groot, groter, grootst. Nu zie je dat kleinere festivals ook goed boeren.
Er zijn genoeg mensen die grote festivals leuk vinden. Kijk naar Mystery Land, kijk naar Awakenings, daar komen ontzettend veel mensen op af. Er zijn altijd grote evenementen en kleine evenementen geweest.

Sommige trouwe Dance Valley bezoekers die met zijn allen al hun tickets hebben gekocht zijn misschien minder blij met deze actie.
Maar zij kunnen ook iemand meenemen. Dat is ook positief. Je gaat nu met je vriendin, en je kan je beste vriend en zijn vriendin ook een geweldige dag geven. Dat is toch leuk, dat is toch een superactie. Ik snap niet dat je daar dan nog negatief over kan doen. Mensen klagen al jaren over te hoge toegangsprijzen, steun dan ook een tegenactie als dit.

Hiermee maken we namelijk een duidelijk statement. Dit is goed voor de scene en goed voor de bezoekers. Ik sta hierachter.

Sommige mensen beweren dat Dance Valley vooral een ouder publiek trekt.
Kijk naar vorig jaar. Het is enorm verjongd. Er waren enorm veel mensen die net 18 waren. We zijn ook iets harder gegaan, hebben een succesvolle Hardstyle area. Misschien moeten we dat verder uitbreiden. Misschien moeten we wel Hardcore erbij halen. So what, dan doen we dat.

Ik ben enorm trots dat er een gemêleerd publiek is bij Dance Valley. Je ziet echt drie generaties dance liefhebbers gezamenlijk feesten. Dat zie je nergens anders. Ik was dit weekend bij Extrema, daar zie je ook een divers publiek maar niet zoals bij Dance Valley.

Meer dan de helft is heel jong. Maar dat soort kreten dat Dance Valley voor ouwe lullen zou zijn komt ook weer van mensen die er al jaren niet geweest zijn. Kom dan gewoon weer eens kijken. Juist nu, want de komende editie kost je maar € 34,50!









Tags: interviewbrianboutoverdancevalleycrises


 Reflex FM - Copyright © 1980-2024 - Powered by Click2.nl algemene voorwaarden | listen live | adverteren | contact